Onze dienstverlening
|
- Vanaf oktober worden ouders die recent op consult kwamen bij Kind en Gezin en organisatoren kinderopvang uitgenodigd voor een online tevredenheidsbevraging. Het onderzoeksbureau M.A.S. voert dit uit in opdracht van Opgroeien, mede op vraag van de Vlaamse Regering.
- Ouders, kinderbegeleiders, familie, vrienden,... spelen een cruciale rol in de taalontwikkeling van kinderen. Opgroeien wil hen stimuleren om vanaf de geboorte elke dag heel veel te praten met baby's. Samen maken we van iedereen een babbelkous met de campagne 'Word een Babbelkous'!
- Als professional kan je te maken krijgen met situaties waarbij je je erg veel zorgen maakt over ongeboren of heel jonge kinderen. Met zorggarantie wil Opgroeien in de meest precaire situaties de vroege ontwikkeling maximaal ondersteunen. Op de nieuwe minisite Zorggarantie jonge kind vind je informatie over de doelgroep, hoe en wanneer aanmelden, contactgegevens, ...
- Tijdens de Week van de Geletterdheid lanceerde Opgroeien samen met Ligo en het Strategisch Plan Geletterdheid twee korte leermodules. Hiermee willen we professionals informeren en sensibiliseren over laaggeletterdheid met handvatten om de geletterdheid van ouders te versterken én om drempels in de eigen dienstverlening aan te pakken.
|
Gezinsondersteuning
|
- KOALA (Kind- en OuderActiviteiten voor Lokale Armoedebestrijding) bestaat 5 jaar. De 18 KOALA's in Vlaanderen en Brussel zetten in op het vergroten van participatie van maatschappelijk kwetsbare gezinnen aan onze samenleving. Opgroeien zet hen graag in de kijker met een sterke documentaire over KOALA Heusden-Zolder.
- Met de campagne '1, 2, 3, inclusie: iedereen erbij' willen het Agentschap Binnenlands Bestuur, het departement Cultuur, Jeugd en Media en het Agentschap Opgroeien dat kinderen en jongeren met een specifieke ondersteuningsbehoefte gemakkelijker hun weg vinden naar de kinderopvang, het jeugdwerk en de sportclub. Het beschikbare inspiratiemateriaal vind je terug bij de Ambrassade.
|
Voeding
|
- Op 1 oktober startte de Internationale week van de Borstvoeding. Opgroeien draagt zijn steentje bij door de affichecampagne van de federale overheid mee te ondersteunen. De slogan dit jaar is 'Ieder zijn verhaal'. Op de affiche zie je dan ook meerdere mama's met elk een ander borstvoedingsavontuur (een mama met een tweeling, voeden tijdens de zwangerschap, ...).
- Na de lancering van de kolfwijzer en de aanpassingen van de borstvoedingswijzer, zijn ook de flesvoedingswijzer en Kind in Beeld Flesvoeding helemaal opgefrist.
|
Voorlezen
|
Oproep
|
- Het VCOK, vormingscentrum voor opvoeding en kinderopvang, lanceert een bevraging om hun aanbod beter af te stemmen op de noden van de sector.
- MediaNest wil het mediagebruik van Vlaamse gezinnen in kaart te brengen en zoekt daarvoor ouders (of voogden) van kinderen tussen 0 en 18 jaar om een korte vragenlijst in te vullen. De lijst is beschikbaar in het Nederlands en het Engels. Deelnemen kan tot eind oktober.
- Het Fonds Dr. Daniël De Coninck, het Fonds Julie Renson, het Koningin Fabiolafonds en de Koning Boudewijnstichting wensen door middel van een coachingstraject de implementatie, verbetering of verduurzaming te ondersteunen van concrete, lokale samenwerkingspraktijken tussen de eerste lijn en de geestelijke gezondheidszorg. Hiervoor wordt een oproep ‘Samenwerking tussen eerste lijn en geestelijke gezondheidszorg versterken door coaching' gelanceerd.
|
Vacatures
|
- Werk jij als arts binnen de jeugd- en gezondheidszorg (op een consultatiebureau van Kind en Gezin, op een CLB, een COS, ...)? Ben je daarnaast ook geïnteresseerd in de ontwikkeling van kinderen met een beperking of handicap? Dan kan je je werk ook deeltijds combineren met een job als evaluerend arts zorgtoeslag bij Opgroeien. Bekijk de vacature voor Zelfstandig evaluerend arts zorgtoeslag.
|
Agenda
|
|