Inkomenstarief voor professionelen

Veelgestelde vragen en antwoorden over inkomenstarief voor professionelen zoals opvang organisators en werknemers.

  • Een attest opzoeken voor een ouder kan op 3 manieren:

    1. Via 'Mijn Kind en Gezin'. Hiervoor heb je als organisator één of meerdere gemachtigde personen doorgegeven die gemachtigd zijn om deze toepassing te gebruiken. 
    2. Via het doorsturen van een Excel-lijst die Opgroeien aanvult met het inkomenstarief. 
    3. Via een webservice.

    STAP 1: Surf naar 'Mijn Kind en Gezin', klik op de tegel 'Inkomenstarief aanvragen of simuleren' en log in met je digitale sleutel.

    STAP 2: Kies de rol van 'Medewerker kinderopvang - Zoek attest inkomenstarief'. Rol wijzigen? Log uit, log opnieuw in en kies de juiste rol.

    STAP 3: Je bent ingelogd als 'Medewerker' kinderopvang'. Klik op de tegel 'Zoek attest inkomenstarief'.

    STAP 4: Vul de gegevens in om het attest op te zoeken voor een ouder

    Vul deze velden in:

    • naam kind, voornaam kind, geslacht kind, geboortedatum kind
    • postcode van de gemeente waar gezin is gedomicilieerd. Buitenlandse postcodes die meer dan 4 cijfers bevatten of letters, kunnen niet worden ingegeven. In deze situaties laat je het veld blanco. 
    • naam van de ouder
    • als er een partner is, wordt ook de naam van de partner opgevraagd

    STAP 5: Klik na het invoeren van alle gevraagde velden op 'Attest opvragen'. Wanneer alle gegevens correct werden ingevoerd, zie je als medewerker een lijst van de attesten van het kind. Via het icoontje in de kolom 'Download' kan je als medewerker het attest openen, opslaan en afprinten.

  • Wil je vanuit een andere rol een attest inkomenstarief aanvragen, zet dan deze stappen:

    1. Klik op het pijltje naast je rol in de rechterbovenhoek van het scherm
    2. Klik op ‘Kies andere hoedanigheid’
    3. Klik op de tegel met de rol die je wil gebruiken

    Ben je geregistreerd en ingelogd, maar zie je foute rollen of enkel de rol 'ouder'? Contacteer je klantenbeheerder. Vermeld je naam, rijksregisternummer en e-mailadres waarop de registratie is gebeurd. 

  • Je ziet de rol waarmee je bent ingelogd in de rechterbovenhoek van het scherm.

Berekening (1)

Problemen (5)

Subsidie inkomenstarief (2)

Attesten aanvragen voor een ouder (5)

  • Als organisator kinderopvang ben je verplicht de ouder te informeren en te ondersteunen bij het aanvragen van een attest inkomenstarief. Wanneer je hierbij problemen ondervindt, kan je contact opnemen met de Kind en Gezin-lijn op het nummer 078 150 100.

    OCMW’s en Lokale Loketten Kinderopvang kunnen ouders ondersteunen bij de aanvraag van een attest, maar dit is niet verplicht. Neemt er binnen je gemeente een OCMW en/of een Lokaal Loket Kinderopvang deze ondersteuning op, maak dan onderling afspraken over hoe en wanneer je eventueel ouders naar hen kan doorverwijzen.

  • Hoe vraag je als opvang, OCMW of Lokaal Loket Kinderopvang een attest inkomenstarief aan voor een ouder?

    Erg belangrijk

    Volg als organisator deze 4 trappen. Ze zijn een subsidievoorwaarde voor inkomenstarief en cruciaal om iedereen op tijd zijn attest te bezorgen. 

    Leg alvast dit klaar!

    1. de namen en geboortedata van de andere kinderen in het gezin
    2. het recent Belgisch aanslagbiljet: 
    • is er geen aanslagbiljet: een loonfiche of inkomensbewijs van de maand voor de aanvraag 
    • is er geen aanslagbiljet + start de opvang na moederschapsrust: een loonfiche of inkomensbewijs van de maand voor de moederschapsrust
       
    • aanslagbiljet, loonfiche of inkomensbewijs: van wie?
      • de ouder
      • ook van de partner waarmee de ouder getrouwd is of op hetzelfde adres samenwoont
      • niet getrouwd of geen partner: ook van één van de personen ouder dan 18 waarmee de ouder samenwoont (inkomen van kinderen + 18 jaar telt niet mee)
         

    Dit gaat over trap 3 uit bovenstaand stappenplan, namelijk 'Opvang (of OCMW of Lokaal Loket) vraagt attest aan in plaats van ouder'.

    STAP 1: Surf naar 'Mijn Kind en Gezin', klik op de tegel 'Inkomenstarief aanvragen of simuleren' en log in met je digitale sleutel.

    STAP 2: Kies één van deze rollen:

    • Medewerker kinderopvang - Attest inkomenstarief aanvragen 
    • Medewerker ocmw - Attest inkomenstarief aanvragen
    • Medewerker Lokaal Loket Kinderopvang - Attest inkomenstarief aanvragen 
    • Rol wijzigen? 
      • Klik op het pijltje naast  je rol in de rechterbovenhoek van het scherm
      • Kies ‘Kies andere hoedanigheid’
      • Klik op de tegel met de rol die je wil gebruiken

    STAP 4: Klik op de knop 'Attest inkomenstarief aanvragen'

    STAP 5: Aanmaken van een nieuwe aanvraag

    • Kies of de ouder zijn inkomen bekend wil maken of niet:
      • Als je klikt op 'ja', dan betaalt de ouder volgens zijn inkomen.
      • Als je klikt op 'nee', dan betaalt de ouder voor de opvang het maximumtarief.
    • Duid aan of het een eerste aanvraag is of niet. Kies de optie 'Nee' voor een eerste aanvraag.

    STAP 6: Vul de gegevens van de ouder in. Vul alle velden in voor een correcte aanvraag.

    • Vul in of de ouder alleenstaand is of niet (= samenwoont).
      • Met samenwonen bedoelen we alle situaties waarbij er minstens 2 volwassen personen gedomicilieerd zijn op hetzelfde adres: partner, vriend(in), familielid.
      • Naast het inkomen van de ouder wordt er ook rekening gehouden met het inkomen van de andere volwassene die gedomicilieerd is op hetzelfde adres.
      • Het inkomen van een meerderjarig kind van de ouder wordt niet gebruikt voor de berekening van het inkomenstarief.
    • Vul het inkomen in, als de ouder ervoor koos om zijn inkomen bekend te maken.
      • Heeft de ouder een Belgisch aanslagbiljet?
        • Vul in het veld 'Jaarinkomen' het bedrag in van de rubriek 'gezamenlijk belastbaar inkomen' op het recentste Belgische aanslagbiljet.
        • Vind je dit niet op het recentste aanslagbiljet? Vul dan het bedrag in van de rubriek 'gezamenlijk belastbaar inkomen'.
        • Aanslagbiljet kwijt? De ouder kan een duplicaat aanvragen bij FOD Financiën (02 572 57 57)
      • Heeft de ouder geen Belgisch aanslagbiljet?
        • Vul in het veld 'Bruto maandinkomen' het loon in van de maand vóór de maand van de aanvraag van het attest inkomenstarief.
        • Start de opvang direct na het moederschapsverlof? Dan neem je de laatste maand voor de start van het moederschapsverlof.
        • Als de ouder met een formeel document aantoont dat hij geen inkomen heeft, vul '0' in.
    • Vul de naam, voornaam en adresgegevens van de ouders in.

    STAP 7: Vul de gegevens van alle kinderen ten laste in, tot en met de leeftijd van 12 jaar.

    • Op deze lijn(en) wordt alle info opgenomen over het kind dat een attest nodig heeft en eventuele kinderen die in aanmerking komen voor de korting voor kinderlast. Deze kinderen kunnen gedomicilieerd zijn op het adres van de ouder of op een ander adres (bv. bij een echtscheiding). 
    • Duid aan of er een meerling is in het gezin.
    • Vermeld bij elk kind:
      • de geboortedatum;
      • of het kind ten laste is van de ouder;
      • of het kind een pleegkind is;
      • of er een attest inkomenstarief wordt gevraagd;
      • de gevraagde startdatum van het attest bij het kind waarvoor een attest nodig is.

    STAP 8: Vul in of er een specifieke situatie is. De lijst van specifieke situaties verschilt naargelang het inkomen. Als de ouder zijn inkomen bekend maakt en zich in één van specifieke situaties bevindt, dan kan je dit aanvinken. Zo krijgt de ouder een individueel verminderd tarief. 

    • Het OCMW-tarief kan je hier niet kiezen, dit kan enkel aangevraagd worden via Kind en Gezin en op basis van een beslissingsdocument. Meer info.
    • Als de ouder niet onder één van de situaties valt, kies je 'geen van onderstaande uitzonderingen'.
    • Meer info over de individueel verminderde tarieven en het OCMW-tarief vind je in de brochure inkomenstarief.

    STAP 9: Klik op de knop 'Verder' en je krijgt een overzicht van de aanvraag en het inkomenstarief.

    STAP 10

    • Je kan vrijblijvend je eigen e-mailadres invullen. 
    • Ga akkoord met de voorwaarden en klik op de knop 'Maak mijn attest aan'. 

    STAP 11: Je kan nu een samenvatting van de aanvraag en het attest downloaden en printen.

  • Ja. 

    Als een medewerker van het Huis van het Kind taken uitvoert voor het Lokaal Loket Kinderopvang, dan kan die persoon opgegeven worden als gemachtigd gebruiker voor de attesten inkomenstarief.  Dat is ook mogelijk als die medewerker geen personeelslid is van de organisator van het loket.

    De organisator van het Lokaal Loket Kinderopvang is wel verantwoordelijk voor het correct gebruik van de machtiging in de verklaring op eer onderaan het aanvraagformulier voor de machtiging.

    Opgroeien raadt aan om de wederzijdse rechten en plichten van de samenwerking met personen die niet in het Lokaal Loket tewerkgesteld zijn vast te leggen in een schriftelijke overeenkomst.

  • Kan de ouder zelf geen attest inkomenstarief aanvragen en heeft de ouder een digitale sleutel (eID, itsme), dan kan de ouder bij de opvang ook ter plaatse een attest aanvragen. 

    Samen met de ouder doorloop je de volledige aanvraagprocedure op de computer van de opvangvoorziening. Log je in met de digitale sleutel (eID of itsme) van de ouder. Respecteer hierbij de privacy en laat de ouder zelf zijn pincode ingeven. 

    STAP 1

    Je registreert de ouder met zijn of haar digitale sleutel op Mijn Kind en Gezin via de computer van de opvangvoorziening. Bij de registratie wordt het e-mailadres van de ouder gevraagd. Meer informatie zie het volledige stappenplan voor registreren met een digitale sleutel

    STAP 2

    Er wordt een bevestigingsmail naar het e-mailadres van de ouder gestuurd.

    STAP 3

    Klik op de link in de bevestigingsmail om de registratie te vervolledigen. Hierna moet de ouder opnieuw inloggen met zijn of haar digitale sleutel op Mijn Kind en Gezin.

    • Beschikt de ouder over een mobiele telefoon zonder Itsme en kan de ouder zijn of haar mailbox bij de opvangvoorziening ter plaatse raadplegen:
      • De ouder opent de e-mail op zijn of haar mobiele telefoon.
      • De ouder stuurt de bevestigingsmail van Mijn Kind en Gezin door naar het e-mailadres van de opvangvoorziening.
      • Open deze e-mail op de computer van de opvangvoorziening (waaraan de kaartlezer met e-ID van de ouder is gekoppeld) en klik op de bevestigingslink.
    • Heeft de ouder geen mobiele telefoon bij de hand:
      • Laat de de ouder via de computer van de opvang (waaraan de kaartlezer met e-ID van de ouder is gekoppeld) zijn of haar mailbox openen. 
      • De ouder kan van hieruit de link in de bevestigingsmail aanklikken.
      • Tip: Is de ouder het wachtwoord van zijn of haar mailbox vergeten? Laat de ouder een nieuw persoonlijk wachtwoord aanmaken.

    STAP 4

    Je komt terug op het portaal van Mijn Kind en Gezin met de boodschap: 'Je bent er bijna! Daarna kan je gebruikmaken van alle toepassingen van Kind en Gezin. Gelieve nogmaals in te loggen.' 

    Om de registratie af te ronden, moet de ouder opnieuw inloggen met zijn of haar digitale sleutel op Mijn Kind en Gezin. Klik hiervoor op de knop “inloggen” in het bericht. Opgelet: Pas na het opnieuw inloggen is de registratie voltooid! Daarna kan je samen met de ouder het attest inkomenstarief aanvragen.

  • Om toegang te krijgen tot de toepassingen voor inkomenstarief heb je als organisator één of meerdere gemachtigde personen nodig. Die personen geef je als organisator door aan Opgroeien. Hoe je dit doet, vind je in onze procedure.