Mijn Kind en Gezin

Veelgestelde vragen en antwoorden over Mijn Kind en Gezin.

  • Stap 1:

    Log in op 'Mijn Kind en Gezin' en klik in de titelbalk op je rol 'Ingelogd als', klik vervolgens op 'Gegevens aanpassen' in het menu.

    Stap 2:

    Open het tabblad 'Toestemmingen'. Wijzig je keuze. Klik op de knop 'Toestemming bewaren'.

    Stap 3:

    Je keuze is aangepast.

  • Als je je eigen e-mailadres gebruikte bij de registratie van een ouder voor het aanvragen van een attest inkomenstarief op Mijn Kind en Gezin, dan kan je je niet meer registreren met hetzelfde e-mailadres. Een e-mailadres is uniek gekoppeld aan één profiel.

    Je kan dit op de volgende manieren oplossen:

    • Log in met de digitale sleutel van de ouder. Wijzig je eigen e-mailadres dat nu gekoppeld is aan het profiel van de ouder naar het juiste e-mailadres van de ouder. Bekijk hiervoor het stappenplan om je e-mailadres te wijzigen.
    • Of registreer je met je eigen digitale sleutel. Geef een eigen e-mailadres in dat anders is dan het e-mailadres dat je gebruikte voor het profiel van de ouder.
    • Lukt het nog niet? Contacteer de Kind en Gezin-Lijn.

Inloggen (8)

  • Je bereikt het nieuwe Artsennet via Artsennet.opgroeien.be. Je logt in op de beveiligde omgeving via mijn.kindengezin.be.

    Ga naar Professionals Artsennet.

    Selecteer je functie om toegang te krijgen:

    • consultatiebureau-arts
    • evaluerend arts
    • adviserend arts
    • Opgroeien medewerker
  • Sinds april 2021 hebben alle nieuwe elektronische identiteitskaarten een beter beveiligde contactchip.  Heb je problemen met inloggen op Mijn Kind en Gezin met een recente eID? Doe dan een update van je software op het toestel dat je hiervoor gebruikt. Meer info op de website van eID.

  • Stap 1:

    Surf naar 'Mijn Kind en Gezin’. Klik op de tegel van de gewenste toepassing of klik rechtsboven op de knop 'Aanmelden' in de balk 'Mijn Burgerprofiel' van de Vlaamse overheid. 

    Stap 2:

    Je zal rechtstreeks naar de ‘Vlaanderen authenticatiepagina’ geleid worden. Kies een digitale sleutel om je aan te melden bij de online overheid.

    Stap 3:

    Doorloop de procedure betreffende de gekozen digitale sleutel. Is deze succesvol, dan zal je worden teruggeleid naar 'Mijn Kind en Gezin'.

    Stap 4:

    Je bent aangemeld bij de Vlaamse overheid, rechtsboven zie je je voornaam in de balk 'Mijn Burgerprofiel'. Je bent ingelogd op 'Mijn Kind en Gezin', in de blauwe balk zie je de melding 'Ingelogd als Ouder''.
     

  • 'Veelgestelde vragen' en help omtrent problemen met je digitale sleutel vind je terug op de website van CSAM of Fedict.
    Of neem contact op met 1700, het gratis informatienummer van de Vlaamse overheid.

    Je kan ook het Helpcentrum van CSAM contacteren via het contactformulier of via het telefoonnummer 02 474 50 60.
     

  • Klik rechtsboven op je voornaam in de balk 'Mijn Burgerprofiel' van de Vlaamse overheid. Klik op de knop 'Afmelden' onderaan in de menu van het Burgerprofiel. Je bent afgemeld bij de Vlaamse overheid en op 'Mijn Kind en Gezin''.

  • Wil je vanuit een andere rol een attest inkomenstarief aanvragen, zet dan deze stappen:

    1. Klik op het pijltje naast je rol in de rechterbovenhoek van het scherm
    2. Klik op ‘Kies andere hoedanigheid’
    3. Klik op de tegel met de rol die je wil gebruiken

    Ben je geregistreerd en ingelogd, maar zie je foute rollen of enkel de rol 'ouder'? Contacteer je klantenbeheerder. Vermeld je naam, rijksregisternummer en e-mailadres waarop de registratie is gebeurd. 

  • Je ziet de rol waarmee je bent ingelogd in de rechterbovenhoek van het scherm.

  • Om toegang te krijgen tot de toepassingen voor inkomenstarief heb je als organisator één of meerdere gemachtigde personen nodig. Die personen geef je als organisator door aan Opgroeien. Hoe je dit doet, vind je in onze procedure.

Registreren (12)

  • Voor heel wat steunmaatregelen kunt u enkel online een aanvraag indienen. Daarvoor is dus een eID of een digitale sleutel nodig.

    Als u geen Belgische identiteitskaart hebt maar wel in België woont, kunt u zich aanmelden met een elektronische vreemdelingenkaart, op dezelfde manier als met een elektronische identiteitskaart (eID).

    Als u geen Belgische identiteitskaart heeft en niet in België woont, dan kunt u uw digitale sleutels laten activeren op een lokaal registratiekantoor van een Belgische gemeente of in het registratiekantoor van de FOD Beleid en Ondersteuning in Brussel. Neem eerst contact op met het registratiekantoor voor een afspraak.

    Na een identiteitscontrole wordt u manueel geregistreerd. Bij deze registratie krijgt u een persoonlijke activatiecode op papier en ontvangt u een activatielink via e-mail. Zodra u een digitale sleutel hebt geactiveerd via de activatielink en -code, krijgt u toegang tot de onlinediensten van de overheid en kunt u ook uw digitale sleutels beheren.

     

  • NeenEen digitale sleutel of rijksregisternummer wordt uniek gekoppeld aan één portaalprofiel en één e-mailadres.

    Gebruiken jij en je partner een gezamenlijk e-mailadres en is dat al gekoppeld aan het profiel met digitale sleutel of rijksregisternummer van je partner, dan moet jij je ook registreren met een ander e-mailadres. Jouw e-mailadres zal dan gekoppeld worden aan jouw digitale sleutel of rijksregisternummer.

    Voorbeeld

    Jij en je partner gebruiken hetzelfde e-mailadres. Jij hebt een profiel aangemaakt op Mijn Kind en Gezin om het inkomenstarief kinderopvang te berekenen. Je partner wil nu een profiel aanmaken voor een afspraak op het consultatiebureau. Je partner moet daarvoor een ander e-mailadres gebruiken.

  • Je hebt voor één digitale sleutel bij CSAM nodig:

    •   ofwel je eID: 

    • je identiteitskaart of vreemdelingenkaart en je pincode
    • een eID-kaartlezer en de meest recente versie van de eID-software op je pc

    •   ofwel  je digitale itsme-sleutel: je itsme-code. Je dient hiervoor al geregistreerd te zijn bij itsme.

    Om de portaalsite 'Mijn Kind en Gezin' optimaal te kunnen ervaren, beschik je best over de nieuwste versie van je browser (Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Apple Safari). Bij oudere versies kun je misschien bepaalde toepassingen niet zien of gebruiken, kan de site er anders uitzien of kunnen bepaalde functionaliteiten niet werken.

    Kijk na bij de instellingen van je browser welke versie je hebt en hoe je een nieuwe versie moet installeren of automatisch laten bijwerken. Voor smartphones en tablets zorg je er best voor dat je ook over de meest recente software-update beschikt.
     

  • Waarschijnlijk is er tijdelijk een technisch probleem. We lossen dit zo snel mogelijk op. Duurt het te lang, neem dan contact op met de Kind en Gezin-Lijn op 078 150 100. Noteer de exacte foutboodschap en het tijdstip wanneer de fout zich voordeed. Neem eventueel een schermafdruk. Vermeld ook welke stappen je reeds ondernam. Dit is steeds handig om de fout te achterhalen.

  • Stap 1

    Surf naar 'Mijn Kind en Gezin’. Klik op de tegel van de gewenste toepassing of klik rechtsboven op de knop 'Aanmelden' in de balk 'Mijn Burgerprofiel' van de Vlaamse overheid. 

    Stap 2

    Je zal rechtstreeks naar de 'Vlaanderen-authenticatiepagina' geleid worden. Kies een digitale sleutel om je aan te melden bij de online overheid.

    Stap3

    Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel. Is deze succesvol, dan zal je worden teruggeleid naar 'Mijn Kind en Gezin'.

    Stap 4

    Je bent aangemeld bij de Vlaamse overheid, rechtsboven zie je je voornaam in de balk 'Mijn Burgerprofiel', maar je bent nog niet geregistreerd voor 'Mijn Kind en Gezin'.

    De registratiepagina van 'Mijn Kind en Gezin' wordt getoond. Je voornaam en naam zullen reeds ingevuld zijn. Vul alle verplichte velden verder correct in. Klik op de knop 'Registreren'.

    Stap 5

    Je krijgt een melding 'Je registratie werd succesvol ontvangen. We hebben je een e-mail gestuurd om je registratie te bevestigen.' 
     

    Stap 6

    Je ontvangt een bevestigingsmail om je registratie te voltooien. Open de e-mail en klik op de link 'Bevestig hier' om gebruik te maken van de toepassingen van 'Mijn Kind en Gezin'.

    Stap 7

    Je komt terug op het portaal van 'Mijn Kind en Gezin' met de boodschap: 'Je bent er bijna! Daarna kan je gebruik maken van alle toepassingen van Kind en Gezin. Gelieve nogmaals in te loggen.'   

    Om je registratie af te ronden dien je opnieuw in te loggen met je digitale sleutel op 'Mijn Kind en Gezin'. Klik hiervoor op de knop 'Inloggen'. 

    Opgelet: Pas na het opnieuw inloggen is je registratie voltooid! Log je nu in via je smartphone, dan kan dit enkel na identificatie met je digitale sleutel. Wil je hiervoor gebruik maken van itsme, zorg dan dat de itsme app reeds geïnstalleerd is op je smartphone.

    Stap 8

    Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel. Is deze succesvol, dan zal je worden teruggeleid naar 'Mijn Kind en Gezin'.

    Stap 9

    Je registratie is voltooid. Je bent aangemeld bij de Vlaamse overheid, rechtsboven zie je je voornaam in de balk 'Mijn Burgerprofiel'. Je bent ingelogd op 'Mijn Kind en Gezin', in de blauwe balk zie je de melding 'Ingelogd als Ouder''.

  • 'Veelgestelde vragen' en hulp bij problemen met je digitale sleutel vind je terug op de website van CSAM of Fedict.

    Of neem contact op met 1700, het gratis informatienummer van de Vlaamse overheid. Je kan ook het Helpcentrum van CSAM contacteren via het contactformulier of via het telefoonnummer 02 474 50 60.

  • Heb je geen mogelijkheid om zelf een attest inkomenstarief aan te vragen, dan kan je bij jouw opvangvoorziening ook ter plaatse een attest aanvragen. Neem je e-ID en pincode mee of, als je daarover beschikt je smartphone met itsme.

    Samen met je opvangverantwoordelijke doorloop je de volledige aanvraagprocedure op de computer van de opvangvoorziening. Het aanvragen van een attest inkomenstarief via trap 2 is enkel mogelijk via jouw eigen digitale sleutel (is toegang bij de federale overheid met je eID of itsme).

    Stap 1

    Je registreert je met jouw digitale sleutel op Mijn Kind en Gezin via de computer van je opvangvoorziening. Bij je registratie wordt je e-mailadres gevraagd.

    Stap 2

    Er wordt een bevestigingsmail naar jouw e-mailadres gestuurd.

    Stap 3

    Klik op de link in de bevestigingsmail om de registratie te vervolledigen. Hierbij moet je opnieuw inloggen met jouw digitale sleutel op Mijn Kind en Gezin.

    • Beschik je over een mobiele telefoon zonder itsme en kan je jouw mailbox bij je opvangvoorziening ter plaatse raadplegen:
      • Open je mailbox op je mobiele telefoon.
      • Stuur de bevestigingsmail van Mijn Kind en Gezin door naar het e-mailadres van de opvangvoorziening.
      • De opvangverantwoordelijke opent deze mail op de computer van je opvangvoorziening (waaraan de kaartlezer met jouw e-ID is gekoppeld) en klikt op de bevestigingslink.
    • Heb je geen mobiele telefoon bij de hand:
      • Open je mailbox via de computer van de opvang (waaraan de kaartlezer met jouw e-ID is gekoppeld). 
      • Van hieruit kan je de link in de bevestigingsmail aanklikken.
      • Tip: Ben je het wachtwoord van je mailbox vergeten? Maak dan een nieuw persoonlijk wachtwoord aan.

    Stap 4

    Je komt terug op het portaal van Mijn Kind en Gezin met de boodschap: 'Je bent er bijna! Daarna kan je gebruik maken van alle toepassingen van Kind en Gezin. Gelieve nogmaals in te loggen.'   
    Om je registratie af te ronden moet je opnieuw inloggen met je digitale sleutel op Mijn Kind en Gezin. Klik hiervoor op de knop 'Inloggen'. 

    Opgelet

    Pas na het opnieuw inloggen met je digitale sleutel is je registratie voltooid! Daarna kan de opvangverantwoordelijke samen met jou het attest inkomenstarief aanvragen voor je kind.

  • Neen. Een digitale sleutel is uniek gekoppeld aan één profiel en één e-mailadres.

    Gebruiken jij en je partner een gezamenlijk e-mailadres en is dit e-mailadres reeds gekoppeld aan het portaalprofiel van je partner?
    Je kan dit oplossen op onderstaande manieren:  

    • Ofwel maak jij een nieuw portaalprofiel aan met een ander e-mailadres:  
      • Registreer je met jouw digitale sleutel op 'Mijn Kind en Gezin' en gebruik bij registratie een ander e-mailadres, volg hiervoor de volgende stappen
      • Jouw digitale sleutel of rijksregisternummer is nu uniek gekoppeld aan jouw e-mailadres.
    • Ofwel wijzigt je partner het e-mailadres van zijn/haar portaalprofiel, zodat jij opnieuw kan registreren met dit e-mailadres:  
      • Je partner logt in met zijn/haar digitale sleutel op 'Mijn Kind en Gezin' en wijzigt zijn/haar e-mailadres, volg hiervoor de volgende stappen. 
      • De digitale sleutel of rijksregisternummer van je partner is nu uniek gekoppeld aan het gewijzigde e-mailadres van je partner. 
      • Het gezamenlijk e-mailadres is vrijgegeven, zodat jij opnieuw kan registreren met dit e-mailadres en jouw digitale sleutel, volg hiervoor de volgende stappen
  • Zonder registratie kan je geen gebruik maken van Mijn Kind en Gezin.

    • Log in op 'Mijn Kind en Gezin' met je digitale sleutel.
    • Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel.
    • Je registratie is nog niet bevestigd.
    • Wijzig je e-mailadres en klik op de knop 'E-mailadres aanpassen'.
    • De bevestigingsmail met de activatielink werd opnieuw verzonden naar dit e-mailadres. Check je mailbox.
    • Kijk eerst of de bevestigingsmail niet terecht gekomen is in je map 'ongewenste mails', spam of reclame.
    • Zit de e-mail niet bij je ongewenste mails:
      • Log opnieuw in op 'Mijn Kind en Gezin' met je digitale sleutel.
      • Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel.
      • Je registratie is nog niet bevestigd. 
      • Klik op de knop 'Opnieuw verzenden' om de bevestigingsmail met de activatielink opnieuw te verzenden. Check je mailbox.
  • De volgende stappen van de registratie werden nog niet doorlopen:

    • Open de bevestigingsmail en klik op de link 'Bevestig hier' om gebruik te maken van de toepassingen van 'Mijn Kind en Gezin'.
    • Je komt terug op het portaal van 'Mijn Kind en Gezin' met de boodschap: 'Je bent er bijna! Daarna kan je gebruik maken van alle toepassingen van Kind en Gezin. Gelieve nogmaals aan te loggen.'  Log opnieuw in door op de knop 'Inloggen' te klikken. 

      Opgelet: Pas na het opnieuw inloggen is je registratie voltooid! Log je nu in via je smartphone, dan kan dit enkel na identificatie met je digitale sleutel. Wil je hiervoor gebruik maken van Itsme, zorg dan dat de Itsme-app reeds geïnstalleerd is op je smartphone.
    • Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel. Is deze succesvol, dan zal je worden teruggeleid naar 'Mijn Kind en Gezin'.
    • Je registratie is voltooid. Je bent aangemeld bij de Vlaamse overheid, rechtsboven zie je je voornaam in de balk 'Mijn Burgerprofiel'. Je bent 'Ingelogd als Ouder' op 'Mijn Kind en Gezin'.

Afspraak consultatiebureau (6)

  • Maak of verplaats je afspraak online: snel, makkelijk en wanneer het jou past!

    Goed om weten! 

    • Je kan een huisbezoek of een gehoortest niet zelf inplannen. Kind en Gezin neemt hiervoor contact met je op. Voeg zeker je telefoonnummer toe bij je registratie zodat we je makkelijk kunnen bereiken. Je kan een huisbezoek of gehoortest wel via 'Mijn Kind en Gezin' annuleren. 
    • Je kan contact met Kind en Gezin opnemen door bovenaan in de 'Mijn Burgerprofiel'-balk op 'Hulp nodig' te klikken als je op onze websites surft. Je kan je vraag dan op de 'Contactpagina' stellen. Of bel de Kind en Gezin-Lijn om een afspraak vast te leggen op 078 150 100 (van 8 tot 20 uur).
       

    STAP 1:

    Surf naar 'Mijn Kind en Gezin', klik op de tegel 'Afspraak maken' en log in.

    STAP 2:

    Gebruik je de toepassing de eerste keer, dan wordt je toestemming bevraagd voor het gebruiken van je afstammingsgegevens uit het Rijksregister. Kies je 'Ja' dan vervolledigen we automatisch jouw profiel met alle kinderen die van jou afstammen. Je kan je keuze steeds wijzigen via 'Gegevens aanpassen'.

    STAP 3:

    Bekijk de afspraken van je kind(eren). Je kan een afspraak maken, verplaatsen of annuleren. Heb je al vragen die je wil stellen op je afspraak? Noteer ze in het invulveld zodat ze zeker aan bod komen tijdens je afspraak. 

  • Kom niet naar het consultatiebureau als je kind ziek is, maar ga naar je behandelend arts. Maak een nieuwe afspraak of bel de Kind en Gezin-Lijn op 078 150 100.

  • Vul de voornaam, naam en geboortedatum van je kind en de voornamen en geboortedatum van de moeder in. Opgelet! Heeft de moeder meerdere voornamen, vul dan alle voornamen in.

    Controleer je ingevoerde gegevens of neem contact op. Waarschijnlijk is er iets fout gelopen bij de registratie van je kind in het elektronisch dossier van Kind en Gezin (Mirage) of is je kindje nog niet gekend bij ons. 

    • Door op contact te klikken, krijg je een ingevuld sjabloon. Dit sjabloon wordt doorgestuurd naar de Kind en Gezin-Lijn. 
    • Binnen de 2 werkdagen zal de Kind en Gezin-Lijn contact opnemen. Zij vergelijken de gegevens in het sjabloon met de gegevens in Mirage en vinden zo vaak al de oorzaak van het probleem (bv. een typfout in de naam of geboortedatum, verwisselen van voornaam en familienaam, probleem met leestekens en spaties bij dubbele achternamen  ...). 

    Opgelet voor iPhone en iOS gebruikers: Bevat de voornaam of de naam van je kindje een afkappingsteken (’), dan kan je zoekactie geen resultaat geven. Zet hiervoor de setting 'Smart Punctuation' uit, via Settings > General > Keyboards.

  • Hou rekening met de volgende zaken:

    • Als je onmiddellijk na een afspraak al een nieuwe wil plannen, kan het zijn dat je verpleegkundige het contactmoment in het elektronisch dossier nog niet heeft afgesloten. Wacht een (paar) dag(en) en probeer nog eens opnieuw.
    • Je kan wel zelf een huisbezoek of een gehoortest annuleren, maar niet zelf inplannen. De verpleegkundige geeft je een afspraak voor de gehoortest tijdens het eerste huisbezoek.
    • Een extra afspraak, bv. op 18 maanden, die je maakte met je verpleegkundige, die niet samenvalt met de vaste consulten op 4-8-12-16 weken 6-9-12-15-24-30 maanden, kan je niet zelf verplaatsen, wel annuleren.
    • Het systeem houdt bij het plannen van een afspraak rekening met de vaccinaties. Bij achterstand van vaccinaties geeft het aan dat de vaccinaties niet volledig zijn. Hierdoor kan je zelf geen afspraak plannen. Indien je de vaccinaties bij je behandelende arts laat geven, is het belangrijk om dit te melden aan je verpleegkundige. Zij past dit aan in het dossier van je kindje. Op die manier houdt de afsprakenmodule geen rekening met de vaccinaties.
    • Als er 2 afspraken gepland zijn, is het enkel mogelijk om de laatste afspraak te verplaatsen. De eerstvolgende afspraak kan wel geannuleerd worden. Dit geldt niet bij de afspraken van 4 weken en 8 weken. 
    • Je kan zelf geen oogtest plannen als je niet het hele traject van Kind en Gezin volgt.
    • Soms kiest een verpleegkundige er voor om de afspraken zelf te beheren, bijvoorbeeld in conflictueuze gezinssituaties.

    Het afsprakensysteem geeft je de mogelijkheid om onmiddellijk je vraag te stellen. De Kind en Gezin-Lijn zal deze binnen de 2 werkdagen beantwoorden. Bij een dringende vraag kan je telefonisch contact opnemen op 078 150 100.

  • Neem contact op met de Kind en Gezin-Lijn om een oplossing te vinden. Soms kan er afgeweken worden van de voorziene termijn of wordt een afspraak in een ander consultatiebureau voorgesteld.

  • Neem contact op met de Kind en Gezin-Lijn via het contactformulier of op 078 150 100 om de afspraken in te plannen om deze vaccinaties in te halen.

Wijzigingen profiel (3)

  • Opgelet! Wil je deze gegevens ook aanpassen voor inkomenstarief, vraag dan aan je opvang om de wijzigingen aan Kind en Gezin door te geven. We kunnen voorlopig de aanpassingen niet automatiseren. 

    Stap 1:

    Log in op 'Mijn Kind en Gezin' en klik in de titelbalk op je rol 'Ingelogd als', klik vervolgens op 'Gegevens aanpassen' in de menu. 

    Stap 2:

    Open het tabblad 'Persoonlijke gegevens'. Wijzig je gegevens. Klik op de knop 'Gegevens aanpassen'. 

    Stap 3:

    Je gegevens zijn aangepast.

  • Opgelet! Als je de aanpassing hier hebt gedaan, geef je het gewijzigde mailadres best ook door aan je opvangvoorziening zodat zij het melden aan de Kind en Gezin-Lijn en/of via het contactformulier op onze website. Dan zorgen wij ervoor dat alle communicatie omtrent het attest inkomenstarief van je kind ook naar dit nieuwe mailadres verstuurd wordt. We kunnen die aanpassingen voorlopig niet automatiseren.

    Stap 1:

    Log in op 'Mijn Kind en Gezin' en klik in de titelbalk op je rol 'Ingelogd als', klik vervolgens op 'Gegevens aanpassen' in de menu.  

    Stap 2:

    Open het tabblad 'Persoonlijke gegevens'. Wijzig je e-mailadres en klik op de knop 'Gegevens aanpassen'.

    Stap 3:

    Je krijgt een melding dat je je wijziging moet bevestigen via e-mail. 

    Stap 4:

    Je ontvangt een bevestigingsmail om je wijziging te voltooien. Open de e-mail en klik op de link 'Bevestig de wijziging van je e-mailadres in Mijn Kind en Gezin'.

    Stap 5

    Je e-mailadres is gewijzigd.

    • Log in op 'Mijn Kind en Gezin' met je digitale sleutel.
    • Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel.
    • Je registratie is nog niet bevestigd.
    • Wijzig je e-mailadres en klik op de knop 'E-mailadres aanpassen'.
    • De bevestigingsmail met de activatielink werd opnieuw verzonden naar dit e-mailadres. Check je mailbox.