Het Lokaal Loket Kinderopvang is een neutraal informatie- en ondersteuningspunt voor ouders die kinderopvang zoeken.
Ga snel naar
Alles over het Lokaal Loket Kinderopvang
Brochure en presentatie
In de brochure vind je je alle info over het Lokaal Loket Kinderopvang:
- Een Lokaal Loket: wat en waarom?
- Wat zijn de opdrachten?
- Hoe begin je eraan?
- Welke subsidie kan je aan aanvragen?
De powerpoint kan je gebruiken om de opdrachten van het Lokaal Loket toe te lichten.
-
Brochure Lokaal Loket Kinderopvang
Lees de brochure -
Basispresentatie Lokaal Loket Kinderopvang
Open de presentatie
Het Lokaal Loket Kinderopvang: een onmisbare schakel
Wat betekent het Lokaal Loket Kinderopvang voor het Vlaams én lokaal gezinsbeleid? Wat is de meerwaarde?
Start het webinarPowerpoint bij het webinar
Aan de slag als Lokaal Loket Kinderopvang
Wat wordt er verwacht van een Lokaal Loket Kinderopvang? Hoe begin je er aan? Welke subsidies kan je krijgen?
Start het webinarPowerpoint bij het webinar
Welke opdrachten heeft een Lokaal Loket Kinderopvang?
Het Lokaal Loket heeft een aantal opdrachten die de zoektocht van gezinnen naar kinderopvang vergemakkelijken:
- Gezinnen informeren en ondersteunen
- Als een loket dit wil: een attest inkomenstarief voor ouders aanvragen of herberekenen
- Samenwerken met organisatoren kinderopvang, met andere organisaties die gezinnen ondersteunen en met andere Lokale Loketten Kinderopvang
- De registratie van kinderopvangvragen coördineren
Organisatoren moeten met het loket samenwerken
Voorbeeld registratie opvangvragen aan het lokaal loket
Veelgestelde vragen over de registratie van onbeantwoorde opvangvragen
Overzichtskaart van de Lokale Loketten Kinderopvang
Deze kaart maakt zichtbaar in welke gemeenten en steden er een gesubsidieerd Lokaal Loket Kinderopvang is.
- Als je met de cursor op een gemeente of stad staat, zie je een tekstvak met de naam van het loket en of het een gemeentelijk of intergemeentelijk loket is. De contactgegevens kan je vinden via de Kinderopvangzoeker.
- In sommige gemeenten is een Lokaal Loket Kinderopvang aangemeld, maar voldoet men (nog) niet aan de subsidievoorwaarden. Je vindt deze loketten terug in het tekstvak van de gemeente.
Een Lokaal Loket Kinderopvang opstarten
Wil je een Lokaal Loket Kinderopvang opstarten? In het stappenplan hieronder vind je de nodige info.
Stappenplan voor het opstarten van een Lokaal Loket Kinderopvang
Procedures en formulieren voor het Lokaal Loket Kinderopvang
Welke gegevens moet ik registreren en welke wijzigingen moet ik melden?
Ik wil een Lokaal Loket Kinderopvang aanmelden.
Ik vraag een subsidie voor een Lokaal Loket Kinderopvang aan.
Ik wil mijn (nieuw) rekeningnummer doorgeven
Ik geef gemachtigde personen voor attesten inkomenstarief door
Ik wil het werkingsgebied van het loket wijzigen.
De organisator van het loket verandert.
Ik zet het Lokaal Loket Kinderopvang stop.
Op zoek naar inspiratie?
Een krachtige schakel tussen ouders en opvanginitiatieven
-
Document
Inspirerende voorbeelden
Een digitaal loket
Een digitaal systeem kan een belangrijk hulpmiddel zijn voor het lokaal loket:
- het aanbod tonen aan ouders
- ouders een opvangvraag laten stellen
- informatie over opvangvragen registreren
Er bestaan heel wat mogelijkheden:
- een eenvoudig systeem dat informeert over het kinderopvangaanbod in de gemeente of regio
- tot een alomvattend systeem waarin alle opvangvragen geregistreerd en opgevolgd worden
Welk IT-systeem?
In de tabel hieronder krijg je nuttige info om de mogelijkheden te verkennen en een keuze te maken op maat van jouw lokaal loket. je vindt er info over:
- de bestaande IT-systemen en wat je ermee kan doen
- wat volgens Opgroeien voldoende is om de basiswerking van een lokaal loket te garanderen: zie de gekleurde rijen
Overzicht softwaresystemen digitaal loket
Meldingen en klachten
Als Lokaal Loket Kinderopvang ben je een brugfiguur tussen ouders en opvangvoorzieningen. In die rol vang je heel wat signalen op en spreekt men jou aan over problemen in de kinderopvang. Waar meld je signalen over opvanglocaties? Wat doet Opgroeien met meldingen en klachten? En wat zijn de verplichtingen van organisatoren zelf?