- 08/07/2021 - 08:11
Duidelijk, gebruiksvriendelijk en herkenbaar
Aan de basis van de nieuwe website ligt een grootschalig gebruikersonderzoek bij ouders, professionals en partners via online bevragingen en diepte-interviews. De nieuwe website is het antwoord op de drie grote noden en wensen van alle bezoekers: makkelijk terug te vinden informatie, een fris design en een aangename gebruikerservaring op élk toestel.
Duidelijk, gebruiksvriendelijk en herkenbaar: dat is de rode draad doorheen de nieuwe www.kindengezin.be die vandaag het licht ziet.
Ouders centraal
De 13 thema's zijn het resultaat van het gebruikersonderzoek. Ouders hebben hierrond de grootste nood aan informatie. Voeding, gezondheid en kinderopvang zijn de topthema's. Die krijgen dan ook een heel prominente plaats.
-
Korte boodschappen en heldere taal maakt alle informatie vlot leesbaar en heel toegankelijk. Zo start alle informatie met de essentie en is de tekst scanbaar.
-
De schat aan wetenschappelijk onderbouwde informatie in brochures en magazines kreeg een update en heeft een prominente plaats op de website.
-
Tekstuele info wordt versterkt met foto’s, illustraties en filmpjes.
-
Interviews met experten, getuigenissen van ouders en tips en tricks vullen de informatie aan.
Professionals apart
Het gebruikersonderzoek toont aan dat professionals op een heel andere manier informatie zoeken dan ouders. Daarom hebben professionals en partners een apart luik met informatie over erkenning, subsidies en beleid. Elke sector vindt er informatie op maat. De nodige crosslinks garanderen dat professionals gemakkelijk de juiste info vinden op de webpagina’s voor ouders.
Dienstverlening Kind en Gezin in de kijker
“Wat kunnen wij voor jou betekenen?” De dienstverlening van Kind en Gezin wordt in de verf gezet doorheen de hele website. Zo kunnen ouders op een makkelijke manier kennismaken met het gratis aanbod van Kind en Gezin, dat zoveel ruimer is dan de consulten in het consultatiebureau.
Ouders hebben vaak meteen een antwoord nodig op hun vraag. Dat vinden ze nu snel online én ze vinden er ook makkelijk de weg naar de Kind en Gezin-Lijn. Daar kunnen ouders praten of (anoniem) chatten met een van onze verpleegkundigen.
Medewerkers in beeld
De nieuwe website brengt ook eigen medewerkers in beeld, zoals Kristin bij de contactpagina. Zij is verpleegkundige in Brugge en werkt ook voor de Kind en Gezin-Lijn. Als geen ander weet zij welke vragen ouders stellen via de Kind en Gezin-Lijn.
Heel veel ouders zoeken alles digitaal. Folders maar ook mails raken wat passé. Ouders krijgen er waarschijnlijk zo veel. Ze hebben het druk. We moeten er dus echt voor zorgen dat ze snel vinden wat ze zoeken.
Zeker ouders met jonge kinderen. Als een ouder, met een baby op de arm, wil weten wat te doen bij koorts, dan wil die dat makkelijk vinden en in één oogopslag zien via smartphone.
Via de Kind en Gezin-Lijn krijg ik heel wat telefoontjes en chats van ouders over slapen. Te weinig slapen, doorslapen, samen slapen … Het houdt ouders wakker.
Het is heel terecht dat ‘Slapen’ als een apart thema goed in het zicht op de nieuwe website staat. Ik ben blij dat ons gratis slaapadvies aan huis én op maat van een gezin in de verf staat. Lang niet alle ouders weten dat ze daarvoor bij Kind en Gezin terechtkunnen.
De website groeit verder
De lancering van de nieuwe kindengezin.be is een fris begin. Maar de website staat niet stil. Opgroeien blijft de inhoud screenen en actualiseren waar nodig.
Naast de statistieken van de websitegebruikers en paginabezoeken, is ook de inbreng vanuit de lokale Kind en Gezin teams en wat zij van gezinnen horen, heel belangrijk. Daarmee gaat Opgroeien aan de slag om de website verder op punt te zetten en nog te versterken.