opvang-koorts

Mijn opvang sluit

Wat als mijn opvang sluit?

Soms word je plots geconfronteerd met een sluiting van je kinderopvang: de organisator beslist om te stoppen, Opgroeien schorst of heft de vergunning op, je onthaalouder wordt ziek, ...

Wat kan je doen als je kind niet meer in de opvang terechtkan? Deze tips helpen je bij een sluiting van je kinderopvang.   

Ga snel naar

    Wat als Opgroeien de vergunning van de opvang schorst of opheft?

    Wanneer Opgroeien (Kind en Gezin) de vergunning schorst of opheft, kan de opvang geen kinderen meer opvangen. Je kind kan niet meer in de opvang terecht.

    Er is altijd een dwingende en grondige reden voor het sluiten van een kinderopvang. 

    De sluiting van een kinderopvang kan tijdelijk zijn (schorsing) of definitief (opheffing). 

    Meestal doorloopt Opgroeien verschillende stappen voordat een opvang wordt gesloten. De opvang krijgt kansen en ondersteuning om orde op zaken te stellen

    Als er echter een vermoeden is dat de kinderen in gevaar zijn, moet Opgroeien niet alle stappen volgen.  Wanneer er een dreigend en ernstig gevaar voor de kinderen is, dan komt hun gezondheid en de veiligheid op de eerste plaats. Opgroeien kan dan de vergunning van een opvang schorsen of opheffen wegens dringende noodzakelijkheid

    Nieuwe opvang zoeken

    Opgroeien, het agentschap waar Kind en Gezin toe behoort, organiseert zelf geen opvang.

    Contacteer het Lokaal Loket Kinderopvang in je gemeente als je op zoek bent naar een nieuwe kinderopvang. Je vindt er opvangadressen in je buurt en de medewerkers bieden hulp bij het zoeken. Vaak is er een website waar alle info gebundeld is.

    Is er geen loket of centrale website in je gemeente? Je kan ook zelf andere opvangvoorzieningen contacteren om te vragen wanneer er plaats is en of je kennis kan maken. 

    Je vindt contactgegevens van de lokale loketten en van alle opvangvoorzieningen met een vergunning in de Kinderopvangzoeker. 

    Wist je dat?

    Opvang die je niet op de website van Opgroeien vindt, heeft geen vergunning.

    Vervangopvang

    Als Opgroeien een opvang schorst of opheft, dan kunnen andere organisatoren in samenspraak met het lokaal loket noodopvang organiseren.

    • Ze krijgen daarvoor subsidies van Opgroeien. 
    • Je betaalt hetzelfde tarief als bij de vorige opvang. 
      • Uitzondering: wanneer je van vrije prijs naar inkomenstarief gaat dan wordt de prijs verminderd met het bedrag van de kinderopvangtoeslag.
    • Wil je weten of er in jouw buurt vervangopvang is? Contacteer je Lokaal Loket Kinderopvang.

    Informatie over de kwaliteit van je opvang

    In de Kinderopvangzoeker vind je info over alle opvanglocaties met een vergunning of kwaliteitslabel:

    • de inspectierapporten van inspecties na 17 november 2022
      • Inspectieverslagen voor die datum kan je aanvragen via de website van Zorginspectie
    • de opvolging van de inspecties door Opgroeien
    • de handhaving en eventueel ook:
      • de meldingen of klachten die aanleiding gaven tot handhaving
      • de reactie van de kinderopvang op de handhaving

    In de leeswijzer vind je uitleg over de Kinderopvangzoeker.

    Blijf op de hoogte van je opvang

    Tip: Vul je e-mailadres in op de pagina van jouw opvang in de Kinderopvangzoeker. Zo blijf je op de hoogte wanneer er nieuwe informatie is over je opvang.

    Waar kan je terecht met een melding of klacht?

    Heb je een melding of klacht over de kinderopvang of over de dienstverlening van Kind en Gezin of Opgroeien?  Opgroeipunt staat voor je klaar.  

     

    Bezorgd over je kind?

    Maak je jou zorgen over de impact van iets wat gebeurd is in de opvang op je kind? Heeft je kind last van de overstap naar een nieuwe kinderopvang? Heb je nood aan een luisterend oor? Dan kan je bij Kind en Gezin terecht.

    Twijfels of vragen?

    Opzeggen contract en waarborg

    Kijk in de schriftelijke overeenkomst (contract) die je met de opvang sloot. Daar vind je de afspraken over de opzegtermijn en de terugbetaling van de waarborg.

    Waar kan je terecht voor hulp?

    Opgroeien (Kind en Gezin) is geen partij in dit contract en is niet bevoegd om tussen te komen bij financiële of contractuele geschillen. Opgroeien kan de kinderopvang dus niet verplichten om terug te betalen.

    Sommige inhoud in een contract kan strijdig zijn met de wet. Als je met vragen zit over de waarborg, facturatie of opzeg kan je juridisch advies inwinnen.

    Gratis advies bij

    Tegen betaling bij

    • een advocaat. Eventueel kan je met andere ouders samenwerken en de kosten delen.

    Waar kan je zelf op letten?

    De regelgeving voor de kinderopvang legt een aantal minimale bepalingen op die de opvang moet opnemen in de contracten met ouders.

    De opzegtermijn en -vergoeding

    • Vergunning opgeheven door Opgroeien (Kind en Gezin)
      • In de overeenkomst moet staan dat de opvang geen opzegtermijn of -vergoeding kan vragen wanneer Opgroeien de vergunning opheft.
      • Je kan de overeenkomst kosteloos en zonder opzeg beëindigen. Dit wordt niet gezien als contractbreuk.
    • Schorsing
      • Je kan de overeenkomst niet kosteloos en zonder opzeg beëindigen.
      • De opvang krijgt de kans om de tekorten aan te pakken.
    • Zware fout
      • Bij een zware fout kan je de overeenkomst beëindigen.
      • Vraag extern juridisch advies voor een concrete juridische beoordeling. Opgroeien is hiervoor niet bevoegd.

    De waarborg

    Een waarborg biedt de opvang zekerheid. Betaalt een ouder bepaalde verplichte kosten niet (zoals een factuur of verbrekingsvergoeding)? Dan kan de opvang de waarborg gebruiken, als dit in de schriftelijke overeenkomst is vastgelegd.

    In de overeenkomst moet staan wanneer de opvang de waarborg kan inhouden of een boete kan aanrekenen.​ De waarborg (of een deel ervan) mag enkel ingehouden worden in verhouding tot de aangetoonde schade.

    • Bij opheffing van de vergunning door Opgroeien:

      • De opvang kan de waarborg gebruiken voor onbetaalde facturen uit de periode dat de opvang nog vergund was, als dit in de overeenkomst staat.
      • De opvang mag de waarborg niet zomaar inhouden omdat ouders na de opheffing de overeenkomst beëindigen. Dit geldt ook voor eventuele boetes.
    • Opvang die inkomenstarief aanrekent, moet de waarborg teruggeven als de ouder:

      • de schriftelijke reservatie van een kinderopvangplaats heeft nageleefd
      • de facturen voor geleverde prestaties heeft betaald
      • de opzegbepalingen heeft nageleefd.

    Je fiscaal attest

    Wat als je opvang je fiscaal attest niet bezorgt?

    Kosten tot en met 2021 betaald

    Je kan de kosten voor kinderopvang ook bij FOD Financiën aantonen door facturen, rekeninguittreksels (als bewijs van betaling) en het attest van Opgroeien (Kind en Gezin) over de vergunning van de opvang.

    Kosten vanaf 2022 betaald

    De opvang moet vanaf 2022 het modelattest van FOD Financiën gebruiken. Ze bezorgt het ingevulde attest  aan de ouders en rechtstreeks aan FOD Financiën.

    Als je opvang je attest niet bezorgt, kan je deze acties nemen.

    Verzekering

    De kinderopvang moet een verzekering voor lichamelijke ongevallen van de opgevangen kinderen hebben.